Homepage > Downloads > Plannen en verantwoording

Plannen en verantwoording

Jaarplan 2017
In 2017 ligt de focus voor het BIM Loket op drie elementen: (1) Clubhuisfunctie: verbinden van vraag en aanbod rond open BIM-standaarden (kennisinstellingen, gebruikers, softwarelevaranciers etc.) en versterking coördinatiefunctie. (2) Communicatie, Communicatie, Communicatie: nog veel beter markeren wat er zoal gebeurt (ontsluiten, zichtbaar maken) en monitoren en agenderen van ontwikkelingen. (3) Optimaliseren van gewaarborgd beheer van de open standaarden en (signaleren van kansen voor) verbeteren van de onderlinge samenhang en wisselwerking.


Jaarplan 2016
Het eerste jaarplan van het BIM Loket staat in het teken van implementatie. In 2015 werd de basis gelegd voor het BIM Loket en het verbinden van de kennisinstituten. Per 2016 zijn CB-NL, NL/SfB, NLCS, GB‐CAS, VISI opgenomen in het BIM Loket en de beheerorganisaties verankerd met een Stuurcommissie. COINS en het Nationaal BIM Protocol volgen in de loop van het jaar.


Businessplan BIM Loket
De Bouw Informatie Raad (BIR) legde in 2014 de basis legde voor het BIM Loket met het project Duurzame borging open BIM Standaarden. In nauwe samenwerking met kennisorganisaties BuildingSMART Chapter Benelux, CROW, ETIM, Geonovum, SBRCURnet, STABU en S@les in de bouw werd een Stichtingsplan BIM Loket opgesteld. Het doel van het BIM Loket is het stimuleren van de implementatie van BIM binnen de Nederlandse bouwsector. De oprichting vond plaats op 30 april 2015, tijdens de BIM praktijkdag 2015. Voor de besluitvorming over oprichting van de nieuwe Stichting BIM Loket bleek behoefte aan meer inzicht in de concrete vormgeving en de businesscase van het BIM Loket, beschreven in een businessplan. 


Communicatie- en adoptiestrategie
De communicatie- en adoptiestrategie van het BIM Loket richt zich op twee, verwante, opgaven. De hoofdopgave voor de corporate communicatie in het komend jaar is werken aan de ‘versteviging’ van het BIM Loket. De communicatie-inspanningen zijn erop gericht om tot een helder, eenduidig en gedragen beeld te komen over de positie, rol en dienstverlening van het BIM Loket. Daarnaast willen we met de communicatie bijdragen aan bekendheid en een bredere adoptie van open BIM-standaarden. Beide opgaven zijn vertaald een set communicatiedoelen. Op basis van deze doelen hebben we een actieplan 2016, met een aanzet voor 2017, opgesteld. 



Zelfevaluatie BIM Loket (2016)
Op verzoek van de BouwInformatieRaad (BIR) liet het BIM Loket een zogenoemde zelfevaluatie uitvoeren door FI Advies. Via interviews en een webenquête gaven vertegenwoordigers uit het netwerk van de BIR-branches hun visie. Het was goed om met elkaar in dialoog te gaan over opdracht, opbrengst, rolverdeling en verhouding B&U versus GWW. De BIR constateert dat er in de afgelopen anderhalf jaar met beperkte middelen een mooi resultaat is neergezet. Daar zijn wij natuurlijk blij mee! In een mooie brief heeft de BIR toegezegd dat de ingeslagen weg de komende twee jaar kan worden vervolgd. Met elkaar zullen we kijken waar verdere verbetering mogelijk is. De resultaten van de evaluatie kunt u hier downloaden:


Voortgangsrapportages 

2017
2016

Jaarverslag BIM Loket 2016: Het clubhuis is neergezet
Voortbouwend op de vliegende start in 2015, richtten we in 2016 de blik al meer naar buiten. Aan het begin van het jaar werden direct een aantal standaarden volledig in beheer opgenomen bij het BIM Loket. De winkel was kortom al open, terwijl hij nog moest worden ingericht. Het was een jaar van opbouwen en elkaar beter leren kennen, waarbij we als BIM Loket meer in onze rol groeiden als hét centrale informatie- en regiepunt voor open BIM-standaarden in Nederland. Met daarbij het belang van focus – BIM Loket is immers geen wonderolie en niet de oplossing voor alle BIM-vraagstukken. Met de resultaten van 2016 liggen we op koers om in 2017 volledig operationeel te worden.

Jaarverslag BIM Loket 2015: Uit de startblokken!
Dankzij het vertrouwen van onze financiers en de BouwInformatieRaad hebben we de stap kunnen zetten om het BIM Loket op te richten. Een stap die draaide om samenwerking en om het kweken van vertrouwen tussen de betrokken kennisinstituten en de omgeving. De gedeelde overtuiging is dat we werken in het belang van de Nederlandse bouwsector. Het eerste jaar stond in het teken van de opbouw van de organisatie. Daarnaast werden verschillende standaarden ondergebracht bij het BIM Loket, en ging een eerste helpdeskfunctie van start.