Homepage > Digitaal archiveren: waarom, wat en hoe?

Digitaal archiveren: waarom, wat en hoe?

20-10-2017
De klankbordgroep ‘Digitaal Archiveren’ kwam eerder deze maand voor het eerst bijeen op De Bouwcampus in Delft. Experts van de overheid en de markt ontmoetten elkaar om kennis te delen over digitaal archiveren: wat is nu al mogelijk en hoe doe je dat dan? 
De bijeenkomst was bedoeld om kennis met elkaar te maken, en samen te verkennen hoe we een gemeenschappelijk doel kunnen vaststellen. Hoe breng je de werelden van archief en bouw, van overheid en markt bij elkaar en hoe stem je bestaande initiatieven, zoals de ontwikkeling van het gebouwdossier, op elkaar af. Door optimaal gebruik te maken van elkaars kennis en mogelijkheden werk je efficiënt en vermijd je dubbels.

Om kennis over (het gebruik van) BIM breed toegankelijk te maken, heeft de Bouw Informatie Raad een reeks Kenniskaarten ontwikkeld. Deze bieden theoretische en praktische informatie om snel en gemakkelijk met BIM te werken in de dagelijkse praktijk. De kaarten geven direct toepasbare informatie over vraagstukken rond de implementatie van BIM, waaronder rollen en competenties, juridische aspecten en BIM-transitie in organisaties en nu dus ook hoe je de informatie in een BIM-omgeving borgt voor intern en extern gebruik nu en in de toekomst.

In een volgende bijeenkomst wordt een concept Kenniskaart rond digitaal archiveren (de IST-situatie) en een doorkijk naar de toekomst (de SOLL-situatie) besproken. De datum van deze tweede bijeenkomst is nog niet bekend. Bent u geïnteresseerd om deel te nemen? Meld uw belangstelling via info@bimloket.nl.

Download hieronder het verslag van de bijeenkomst en de presentaties:
 
Archiveren